Jumaat, 27 Ogos 2010

LANGKAH - LANGKAH PENYELESAIANNYA

Kerajaan perlu mengambil langkah untuk mengkaji semula Seksyen 317 dan 318 Kanun Keseksaan agar denda yang lebih berat dikenakan ke atas mereka yang bersalah. Ini perlu dilakukan agar remaja akan berasa takut dan serik untuk membuang bayi. Ekoran mereka akan berhati-hati semasa bergaul dan mengelakkan hubungan yang melampaui batasan agama. Ini membolehkan mereka menghayati gaya hidup sihat. Kejadian mengandung luar nikah dan membuang bayi pasti dapat dielakkan.

Pihak kerajaan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (UKM), misalnya perlu menubuhkan pusat-pusat jagaan untuk ibu-ibu muda yang mengandung. Pusat ini boleh berfungsi sebagai tempat remaja berkenaan mengadu dan mendapatkan bimbingan. Dengan cara ini, nyawa bayi tidak berdosa boleh diselamatkan. Di samping itu, ibu-ibu yang mengandung ini boleh menebus dosa mereka dengan menjadi ahli masyarakat yang berguna.
Selain itu, kerjasama antara kerajaan dan pihak media massa dalam memberi pendedahan tentang kesan pembuangan bayi kepada masyarakat luar adalah amat penting. Kempen-kempen kesedaran dan program-program motivasi haruslah dilaksanakan oleh pihak media amat sebagai contoh pendedahan berbentuk grafik atau ‘kisah benar’ tentang seseorang yang pernah membuang anak dan ini akan membangkitkan kesedaran para remaja. Program motivasi kesedaran seperti ‘Adab bergaul’ dan ‘Dosa-Dosa Besar’ juga mampu memperkuatkan lagi rasa insaf dan takut remaja kepada dosa. Pihak kerajaan juga perlu memberi arahan kepada media massa supaya mengawal dan memberhentikan program-program hiburan melampau yang boleh merosakkan akhlak remaja seperti cerita-cerita yang mengandungi adegan-adegan seks dan berunsur lucah.

Ibu bapa perlu memainkan peranan dalam memberi didikan agama yang sempurna kepada anak-anak seawal yang mungkin bagi memandu mereka kearah kebaikan. Ibubapa seharusnya tidak hanya menekan dan mementingkan pendedahan anak-anak hanya untuk dalam bidang akedemik semata-mata tetapi anak-anak seharusnya diperkukuhkan dengan pendedahan agama yang sempurna. Dengan iman yang kukuh mereka tidak mudah terpengaruh dengan gejala sosial. Ini kerana, mereka boleh membezakan antara yang baik dengan yang buruk.
Disediakan oleh: NUR NABILAH BINTI MALEK
Nombor matrik: 198883

1 ulasan:

  1. saya rasa langkah yang paling penting adalah melalui pendidikan secara formal dan tidak formal~~~terutamanya pendidikan agama dan moral

    BalasPadam