Jumaat, 27 Ogos 2010

PUNCA...!!! BUDAYA DOSA! Di mana salahnya???

Gejala pembuangan bayi yang semakin merebak dan menjadi barah dalam kalangan masyarakat kita, sebenarnya adalah gejala sejagat.Tidak hanya di Malaysia, malah negara – negara di seluruh dunia dihujani masalah yang sama. Kita tidak boleh menuding jari kepada suatu pihak semata, tetapi perlu memandang punca masalah ini dari pelbagai aspek.

Kajian yang dilakukan oleh Pakar Psikologi Kanak – kanak dan Remaja dari Univesiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Khaidzir ismail melalui “Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi terhadap kalangan remaja perempuan berisiko tinggi atau bermasalah” memberi pendedahan bahawa punca sebenar terletak pada keluarga yang bermasalah. Konflik rumah tangga membentuk personaliti anak – anak khususnya remaja. Pergolakan dalam keluarga mendesak remaja keluar mencari tempat dan rakan untuk mengatasi keadaan hidup mereka. Tanpa pengawasan, anak – anak menjadi liberal, bersikap kurang ajar dan merencana kehidupan mengikut kehendak hati.

Punca daripada kurangnya pengetahuan agama sedikit sebanyak menyumbang kepada berlakunya gejala yang langsung tidak bermoral ini. Remaja khususnya, golongan ini cetek pengetahuan dalam pergaulan dan tindakan. Mereka melakukan maksiat tanpa mengambil kira dosa atau pahala. Bagi mereka, perbuatan keji adalah sesuatu yang patut dicuba. Tiada pegangan agama sebegini menyebabkan kebejatan akhlak. Seharusnya mereka mengambil iktibar dengan keruntuhan tamadun pada suatu masa dulu. Turun naiknya tamadun adalah seiring dengan pegangan agama. Jika tiada goyah pegangan agama, maka runtuhlah tamadun tersebut. Begitu jugalah konsepnya dengan manusia.


Disediakan oleh: NOR SYUHADAH BT SAIDDIN
Nombor matrik: 199602

Tiada ulasan:

Catat Ulasan