Jumaat, 27 Ogos 2010

CIRI-CIRI DALAM DIRI REMAJA YANG TERLIBAT DALAM KES PEMBUANGAN BAYI

Berdasarkan pemerhatian dan penelitian kami dalam beberapa rujukan mendapati terdapat ciri-ciri tertentu bagi remaja yang terlibat dalam masalah pembuangan bayi. Antaranya terdapat kecelaruan identiti remaja. Terdapat banyak faktor yang dapat dikesan menyebabkan wujudnya kecelaruan. Salah satunya ialah keluarga tidak memainkan peranan yang wajar dalam pembentukan watak anak-anak sehinggakan anak-anak mereka mudah terjebak dalam gejala pembuangan bayi ini.

Menurut pensyarah di Jabatan Pedagogi dan Psikologi Pendidikan, FakultiPendidikan, Universiti Malaya, Prof Dr. Suradi Salim, secara umumnya golongan tersasar ini boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu pertama ialah mereka yang tiada langsung asas, pendidikan dan perasaan terhadap agama. Kedua pula ialah golongan yang mempunyai pendidikan agama, mengetahui hukum-hakam agama, tetapi kerana sesuatu yang mengecewakan, maka mereka akan memilih jalan yang menyeleweng. Kumpulan yang ketiga ialah golongan yang tahu agama, tetapi masih memilih jalan yang tersasar. Kumpulan ketiga ini walaupun mempunyai agama tetapi kurang meresap dalam diri. Oleh itu, mereka memilih untuk melakukan perkara yang menyeronokkan tanpa mengira larangan agama.

Selain itu, remaja tersebut apabila mengetahui dirinya mengandung, sifat benci pada anak, pada lelaki yang tidak bertanggungjawab begitu meluap-luap sehingga tidak ada perasaan keibuan pada anak. Rasa kebencian dan kesan dari segi psikologi mengenai penolakan ini amat kuat pada bayi yang dikandung hingga sedikit pun mereka tidak mempunyai perasaan kasih walaupun bayi itu dilahirkan dengan selamat. Hal ini mnyebabkan remaja membuang bayi mereka sama ada masih hidup atau sudah mati.

Kesimpulannya dalam sejarah dahulu hanya ada dua jenis pembuangan bayi yang wujud iaitu yang pertama pada zaman Firaun di mana bayi lelaki dibunuh dan kedua pada zaman Jahiliah, anak- anak yang dibuang adalah perempuan. Tetapi pada zaman sekarang, manusia mutakhir sanggup membuang anak tidak kira lelaki dan perempuan.Fikir-fikirkanlah.

Disediakan oleh: WAN IBRAHIM BIN WAN OMAR
Nombor matrik:  207077

Tiada ulasan:

Catat Ulasan