Jumaat, 27 Ogos 2010

Implikasi Pembuangan Bayi

Selain itu, kesan dari segi psikologi dan sosial adalah pesalah akan mengalami kemurungan, hilang keyakinan diri, rasa bersalah, resah dan juga masalah emosi. Hal ini akibat daripada perbuatan mereka sendiri yang salah dari segi undang-undang agama dan negara. 

Akibat daripada pembuangan bayi,akan berlakunya keruntuhan institusi kekeluargaan dan menyumbang kepada ketidakharmonian dalam sesebuah keluarga. Hal ini disebabkan, ibu bapa berasa malu mempunyai anak sebegitu. Tambahan pula pandangan daripada jiran sekeliling menyebabkan mereka malu untuk berhadapan dengan orang ramai. Mungkin juga akan berlakunya penceraian kerana si ibu, akan menyalahkan si bapa dan si bapa pula akan menyalahkan si ibu kerana tidak pandai memelihara anak-anak sehingga menconteng arang di muka mereka. Jika ini berlaku, masa depan anak-anak akan terbiar dan tidak terpelihara. 

Sememangnya tidak dapat disangkal lagi,pembuangan bayi memberikan kesan yang sangat besar kepada negara.Jatuh dan bangun sesebuah negara dan masyarakat bergantung kepada akhlak remaja atau generasi pada masa kini. Implikasinya, pembangunan negara akan terbantut dan keadaan ekonomi juga sukar berkembang akibat daripada masalah tersebut kerana negara terpaksa membelanjakan wang yang lebih bagi mendirikan rumah-rumah kebajikan masyarakat demi menampung bayi yang lahir daripada perkahwinan yang tidak sah. 

Pembuangan bayi kini telah menjadi satu gejala remaja di malaysia. Perkara ini perlu dipandang serius oleh semua pihak kerana ianya mencemarkan imej negara.Golongan remaja perlu sedar, kerana usaha mencegah akan menjadi sia-sia jika remaja masih lagi tewas kepada nafsu mereka.

Disediakan oleh: MUHAMAD ADIB BIN MOHAMMED
Nombor matrik:  205036

Tiada ulasan:

Catat Ulasan