Jumaat, 27 Ogos 2010

PEMBUANGAN BAYI KINI DI MANA SILAPNYA????

Malaysia kini dengan bangganya menuju ke alaf baru yang berorientasikan sains dan teknologi. Namun mereka alpa dengan perkembangan sosial di negara ini. Saban hari, terdapat laporan bayi yang dijumpai di dalam tandas, di tepi longkang, dan lain-lain tempat tanpa ada perasaan perikemanusiaan.

Kebanyakan kehamilan remaja berpunca dari seks sebelum kahwin, sumbang mahram, rogol dan penderaan seksual. Keadaan ini telah menyebabkan remaja-remaja kini menghadapi pelbagai cabaran kerana mereka belum bersedia untuk menjaga bayimereka. Oleh itu, mereka terpaksa bertindak untuk membuang bayi mereka. Keadaan mereka yang sedang berada di alam persekolahan dan masih mengalami proses tumbesaran dan kematangan telah mengeruhkan lagi keadaan kerana mereka perlu berhadapan dengan akibat kehamilan semasa remaja dari segi perubatan psikologi sosial.

Keadaan sekeliling juga telah memaksa mereka untuk berhadapan dengan sikap masyarakat yang tidak prihatin, hanya berpeluk tubuh, dan mengabaikan isu itu turut menjadi punca gejala ini menjadi-jadi. Sikap ini adalah sesuatu yang memalukan dan telah menyebabkan masalah pembuangan bayi masih terus berleluasa.


Hati saya menjadi lebih sayu apabila melihat fotonya,mengetahui dahsyatnya fenomena hari ini, zaman dimana penuh dengan pembangunan dan pendidikan. Di manakah kesedaran masyarakat dan apakah jalan penyelesainya????.

Disediakan oleh: LATIPAH BINTI ALI
Nombor matrik: 198634

2 ulasan:

  1. sangat2 sayu melihat bayi yang dibuang macam ni..mereka semua tak layak memperlakukan bayi mcmtu....

    BalasPadam
  2. kesilapan yg besar daripada ketidakcukupan rasional dan moral dalam kalangan remaja~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    BalasPadam